wróć do listy

Jakie auto na taxi? Wybieramy najlepsze modele!

Wśród taksówek zauważyć można wiele marek i modeli samochodów. Wszystko zależy od miasta i firmy, która świadczy usługi. Zupełnie inne auta wybiorą niemieccy taksówkarze, a inne – polscy. Niemniej w Polsce liderami rankingów aut na taxi są Škody i Toyoty. Co według prawa musi mieć taksówka i jakie auta sprawdzą się najlepiej w przypadku kierowców Ubera, Bolta czy Free Now?

Niezbędne wyposażenie taksówki

Niezbędne wyposażenie taksówki to kwestia regulowana przez rozporządzenie Ministra Infrastruktury. Wraz z rozwojem branży taksówkarskiej przepisy uległy zmianie. Ponieważ wielu kierowców korzysta z aplikacji Uber, Bolt czy Free Now, niepotrzebne są już taksometry i kasy fiskalne. Ich funkcje pełnią dziś właśnie aplikacje.

Niemniej każde auto musi przejść dodatkowe badanie techniczne na Stacji Kontroli Pojazdów. Diagnosta będzie sprawdzał je pod kątem sprawności i niezbędnego wyposażenia. W związku z tym samochód musi mieć:

  • apteczkę
  • koło zapasowe
  • zestaw narzędzi do zmiany koła
  • lampę taxi
  • wymagane przez władze lokalne naklejki.

Liderzy rankingów – najlepsze auta na taxi w Polsce

Samochody taksówkarskie powinny być przede wszystkim bezpieczne, praktyczne, wygodne, ergonomiczne i niezawodne. Firmy flotowe bardzo często kupują auta marek Toyota, Škoda, Volkswagen, Hyundai czy Renault. Wybierając najlepsze auto na taxi, należy zwrócić uwagę na takie kwestie jak:

  • odpowiednia ilość miejsca dla klientów
  • duży bagażnik
  • niskie spalanie
  • niskie wskaźniki awaryjności
  • niesie koszty utrzymania
  • rzadkie występowanie poważnych usterek.

Toyota jako najlepsze auto na taxi

Według licznych rankingów jednym z najmniej awaryjnych aut osobowych jest Toyota Prius. W przypadku zamawiania Ubera, Bolta czy Free Now w jednych z największych miast w Polsce istnieje duże prawdopodobieństwo, że kierowca podjedzie Toyotą Prius lub innym modelem tej marki, np. Avensis lub Auris.

Według serwisu RepairPal Toyota Prius jest stosunkowo niedroga w utrzymaniu. Średni całkowity koszt napraw i konserwacji to 408 USD (w porównaniu ze średnią 526 USD dla innych aut osobowych i średnią 652 USD dla wszystkich typów pojazdów). Co warte uwagi, właściciele tego samochodu zwykle oddają go do naprawy 0,5 razy w roku, a prawdopodobieństwo wystąpienia poważnej usterki wynosi jedynie 11%.

Dzięki zdecydowaniu się na hybrydową wersję z odpowiednim silnikiem można cieszyć się dość niską emisją CO2 oraz niskim spalaniem paliwa. Toyota Prius to zdaniem wielu najlepsze auto na taxi.

Škoda na taksówkę – znakomity stosunek jakości do ceny

Przed laty królową międzynarodowych plebiscytów, Taxi Driver Federation Industry czy Best Taxicabs, była Škoda. Europejscy taksówkarze szczególnie cenili modele Superb oraz Octavia i uważali je za najlepsze auta na taxi. Do dziś, korzystając aplikacji Ubera, Bolta czy Free Now, często można trafić na kierowców jeżdżących Škodami. Samochody czeskiego producenta cieszą się w Polsce szczególną popularnością.

Za 5-letnią Octavię w dobrym stanie można zapłacić niewiele ponad 50 tys. zł. Komfortowe siedzenia, spora przestrzeń pasażerska i pojemny bagażnik sprawiają, że Škody są znakomitymi autami dla taksówkarzy. W przypadku modelu Superb mówi się, że nie ma drugiego takiego na rynku, który wyróżnia się znakomitym stosunkiem jakości do ceny.

Volkswagen Passat – rozchwytywane auto na taxi

Można pokusić się o stwierdzenie, że Volkswagen Passat to jeden z faworytów wśród taksówkarzy. Bez względu na to, gdzie zamawiasz Ubera, Bolta lub Free Now – w Polsce, w Niemczech, we Francji czy w Wielkiej Brytanii – istnieje spore prawdopodobieństwo, że za którymś razem trafisz na kierowcę w Volkswagenie Passacie.

Niemniej nie każdy ponad wszystko stawia na niemiecką jakość motoryzacji. Wiele osób chętniej skieruje uwagę na tańsze Škody lub Toyoty. Według serwisu RepairPal średni roczny koszt napraw i konserwacji Volkswagena Passata wynosi aż 639 USD. To o 231 USD więcej niż w przypadku niezawodnej Toyoty. Chociaż prawdopodobieństwo wystąpienia poważnej usterki to jedynie 9%, należy liczyć się z tym, że pojawiają się one częściej, niż wynosi średnia dla wszystkich aut – 0,4 razy w roku.

Fiat – tanie auto dla taksówkarzy

Na ulicach polskich miast wśród taksówek bardzo często można zauważyć Fiaty. Fiat Tipo to model, który cieszy się dużym zainteresowaniem – zwykle z nadwoziem typu sedan. Jest to samochód niedrogi i jednocześnie tani w eksploatacji. Wyróżnia się niskim wskaźnikiem awaryjności. To kolejna dobra opcja dla właścicieli firm przewozowych, jednak wybierana rzadziej niż Toyoty czy Škody.

Fiaty Tipo mają dość prostą budowę. Fani nowoczesnych technologii, lepszego wykończenia i ponadprzeciętnych osiągów motoryzacyjnych powinni jednak skupić się na wcześniej wymienionych propozycjach.

Auta na taxi w opcji komfort i premium

Dotychczas wspomniane modele najlepszych samochodów na taksówki dotyczyły przewozów w tzw. wersji standardowej. Zarówno w Uberze, Bolcie czy Free Now, jak i w prywatnych sieciach taksówkarskich można zamawiać taksówki w wariancie comfort lub premium. Oznacza to, że klienci podróżują z doświadczonymi, znającymi języki obce i najlepiej ocenianymi kierowcami. W taki przypadku taksówkarze prowadzą zwykle nowe, kilkuletnie auta, o podwyższonym standardzie. Klientom gwarantowana jest większa przestrzeń, a podczas kursu można zgłosić kierowcy preferencje dotyczące przejazdu. Wśród modeli najlepszych samochodów na taxi premium wymienić można:

  • Mercedesa-Benz klasy E W213
  • Audi A6
  • Audi A8
  • BMW X5
  • BMW X7
  • Toyotę Camry
  • Volvo S90.

Najwięcej kursów klienci zamawiają jednak w wariancie podstawowym. Dlatego na ulicach miast najczęściej widoczne są taksówki Toyoty czy Škody. Auta premium przeznaczone są dla niszowej grupy klientów.

oceń artykuł
100 % osób oceniło artykuł jako pomocny